EL VALOR DE LA GRATUÏTAT
No és que estigui
gaire valorada, avui en dia, la gratuïtat. Més aviat sembla que les coses tenen
més valor si tenen un preu, i fins i tot pot arribar a semblar que com més
cares son més valor tenen. Em temo que aquesta visió és incongruent i
esbiaixada, i demostra una escala de valors completament trastocada. Provaré
d’explicar-me.
Ho diré al revés i faré spoiler de la conclusió a la qual vull arribar: sempre serà de més categoria allò gratuït, i una societat que, en conjunt, no ho sap apreciar és una societat corrompuda.
La gratuïtat
implica llibertat
Perquè penso que la gratuïtat aporta més valor a les coses que el fet de posar-los un preu? Doncs perquè gratuït no només vol dir donat o concedit, també vol dir no motivat i, per tant, lliure. Això és el què li dona més valor a l’acte gratuït: és fet en si mateix, sense que se n’esperi res a canvi.
El valor d’allò gratuït es troba, només en allò mateix, en la pròpia cosa i no en cap altra, fet que el converteix en impagable, inimitable. No hi ha balança que el compensi, és un gest lliure i únic que no es deixa quantificar, la seva naturalesa és únicament qualitativa.La pretensió de
quantificar el valor de les coses implica un componen d’arbitrarietat
inevitable. El preu de les coses és sempre convingut o decidit, no és quelcom
propi d’elles. Les coses no tenen preu. Quan apreciem les coses alliberades del
preu que tenen les podem començar a valorar en si mateixes, pel què són i
aporten, pel què diuen i provoquen. I tot això és el què són, tot això ho són
de manera natural, si no se’ls atribueix res que no és allò que són.
Gratuït vol
dir natural
Gratuït vol dir
natural, desprès, sincer. Fet de cor. Una cosa gratuïta és una cosa lliure
d’artificis, que s’oposa a allò forçat o fet amb una intencionalitat que va més
enllà de la pròpia cosa. La gratuïtat no es deixa corrompre, perquè la
gratuïtat no permet que la cosa quedi impregnada de res i la deixa tal com és.
La respecta tal com és. És això el que li confereix valor: el seu valor just,
precís.
Gratuït vol dir
desinteressat. Gratuït vol dir directe, sense més, tal qual, i això vol dir
verídic, transparent, sincer. Si defenso que allò gratuït té més valor que les
altres coses és perquè té valor en si mateix, i el valor que tingui es veurà en
la repercussió que té, en l’efecte que produeix, no en la decisió de
capitalitzar-ho d’una manera rígida, estancada, ferma. Cada cosa és única i
això és el què li confereix valor. Cada cas és diferent i això és perquè la
vida és viva. Posar preu a les coses significa matar-les una mica, perquè és no
deixar que valguin el què valen, sinó fer que passin a valdre el què es diu
d’elles.
En allò gratuït
no hi ha cap altre element implicat en la decisió de la seva valoració, i la
cosa només pren valor en relació a si mateixa. No és feta per obtenir-ne res a
canvi, és fet pel mer plaer de que sigui realitzada. El què li dona valor és el
fet que se l’ha volgut així, o que així ha sortit, no el què se’n pugui obtenir
a canvi. El què es podrà obtenir ja tindrà el seu valor en si mateix i no el
tindrà pas en base a això que ara tenim entre nosaltres.
Gratuït és
sinònim d’impagable, lliure de pertànyer a un món que regeix les coses des de
l’alteritat i que, per tant, les aliena. Quan posem preu a una cosa és perquè
algú la podrà pagar, i això limita la cosa, li treu possibles sortides, és a
dir, la redueix en valor.
Gratuït vol dir
lliure de plusvàlua, d’excedent, i això vol dir que és lliure de ser corromput
o tergiversat, utilitzat pel què no és. El fet de posar preu a les coses les
corromp perquè les desvesteix de la seva genuïtat gratuïta, del seu sentit
connatural, de la seva raó de ser més íntima, del seu estat més pur i
lliure.
La gratuïtat
com a sistema
Una acció
gratuïta pot trobar resposta en una nova acció gratuïta. Perquè no? Una acció
gratuïta té una força que es contagia. Una acció gratuïta no té perquè ser
única, aïllada, no té perquè ser una excepció en un món fet d’interrelacions.
De fet, una acció gratuïta és més possible en una societat on la solidaritat i
l’intercanvi tenen un lloc preeminent, és a dir, on les coses gratuïtes hi
tenen cabuda amb normalitat, i son valorades pel valor que tenen.
Si després d’una
acció gratuïta es vol oferir un donatiu, es vol aportar alguna cosa, es pot fer
gratuïtament. I tant que sí. Les coses no tenen perquè ser fetes des de
l’òptica de l’intercanvi, perquè l’intercanvi no és la única relació possible
entre elements interconnectats. En aquest món on tot està intricat, on res
deixa de pertànyer a la interrelació que tot ho abasta, les coses
poden ser fetes des de la gràcia, des del cor, perquè si, per amor, perquè
fer-les alegra, perquè fer-les enriqueix, perquè fer-les gratuïtament els dóna
valor. Això és impregnar de gratuïtat les coses, els esforços, els treballs, i
això és donar-los valor, precisament. No participar de l’intercanvi i donar no
implica pas deixar de rebre. El què passa és que significa acceptar rebre també
de manera gratuïta, i em temo que en aquest país, en aquesta cultura, en
aquests temps, no estem acostumats a rebre gratuïtament: Per tot ens cobren.
I així estem.
Però si ens hi fixem, les coses més valuoses escapen a la seva
mercantilització. Potser el fet d’adonar-nos-en ens permeti tornar a l’essència
de les coses, a la naturalitat de la vida, és a dir, a la gratuïtat de
l’existència. La vida dóna gratuïtament. Sempre ho ha fet i no ha deixat de
fer-ho. Perquè ens pensem que ens podem allunyar d’aquest fet?
El donatiu, per
tant, no paga un servei, sinó que dóna continuïtat a la gratuïtat que aquest
oferia. Això permet que la llibertat s’eixampli i s’escampi, que la corrupció
no tingui espai, i que la naturalesa de les coses torni a prendre el protagonisme
que sempre ha tingut i que, no sé perquè, ha deixat de ser reconegut.
La generositat
com a paradigma
Qui treballa
gratis no és un ruc, qui fa coses gratis no és imbècil. És generós i sap
valorar molt bé el què fa, i per això ho dóna. Ho fa perquè ho sap fer i perquè
ho vol fer, perquè li agrada fer-ho i donar-ho. Regalar coses no és no
estimar-les. Al contrari, és estimar-les tant que es valora que siguin fetes
malgrat que no donaran cap benefici econòmic.
Qui fa un esforç
gratuïtament el fa perquè allò que fa té valor en si. Sinó, no ho faria. Si
allò que fa gratuïtament no tingués valor, senzillament no ho faria. Per això
cal reconèixer, a les persones que treballen gratuïtament i regalen coses al
món, el valor del què aporten. Enlloc d’insultar-los, tractar-los de rucs i
desprestigiar-los més encara cal aplaudir-los, i si és possible correspondre’ls
de la millor manera: amb accions gratuïtes cap a ells. Estan impregnant el món
de gratuïtat, estan donant obertament i sense esperar res a canvi. Perquè no
fem el mateix amb ells? Perquè enlloc de demanar-los que s’adaptin al món no
adaptem el món a ells? Qui té més raó? Els hem d’insultar com si fóssim els del
Fòrum Econòmic Neoliberal per l’Abolició de la Gratuïtat en el Món? Hem de fer
com els capitalistes de la línia més dura que volen que les coses només siguin
per uns, i no pels altres, i per això li posen preu a tot?
Les societats
tradicionals
En les societats
tradicionals i en la cosmovisió creient del món, el donatiu sempre ha estat
considerat un acte sagrat.
La visió
tradicional del món no s’oblida que la vida mateixa és gratuïta, natural, donada sense-res-a-canvi,
i que cuidar-la és un fet que també de manera natural, per l’alegria de fer-ho,
perquè de la mateixa manera que la vida ha vingut gratuïtament, gratuïtament se
l’acull i se la comparteix, se la fa créixer i se la embelleix. Tot això no es
fa pas par obtenir res a canvi, perquè podria tenir més valor que això, i si es
fes tot això per obtenir-ne quelcom a canvi, allò que ens en donarien seria
menys valuós.
Bé, doncs això és
el què tenim ara. Hem canviat la visió del món i ja no vivim en societats
tradicionals, ja no creiem que la vida és do, que la vida és regalada. No sabem
d’on ve ni on va però en cavi ens pensem amb poder sobre ella. Bé, no segueixo
que m’esvero.
Cuidar la vida
és promoure la seva gratuïtat
Cal tornar a la
idea de que a la vida no se la cuida perquè té un preu, sinó perquè té un
valor. Aquest és un dels ensenyaments que és molt agut i crític amb l’avarícia,
la corrupció i la usura, perquè la seva visió del món se sosté sobre la idea
de la misericòrdia divina, que no és altra cosa que la gratuïtat de
la vida.
La gratuïtat
en les societats contemporànies
En la majoria de
les societats contemporànies els donatius més aviat estan mal vistos, o fins i
tot poden arribar a ser delicte, perquè són en negre i escapen al control de
qui té el monopoli econòmic de la vida de les persones.
Les coses
gratuïtes escapen al control de qualsevol ministre. Com la vida mateixa, les
coses gratuïtes escapen a ser quantificables, i qui té afany de poder està als
antípodes d’apreciar-ho.
Com dèiem, els
actes gratuïts son fets de per si, espontàniament i per la mera generositat de
qui ho fa, i ja sabem que el sistema en què les nostres vides funcionen –o més
aviat, deixen de fer-ho– es basen, precisament, en quantificar les coses: des
de les hores fins als objectes, a tot absolutament se li ha de posar un preu.
Si no poses un preu a les coses et mors de gana.
Però et guanyes
el cel, ens dirien els creients –per anomenar d’alguna manera
als que creuen en la gratuïtat de la vida, que ho accepten tot com un do, que
no aspiren a quantificar o controlar el què se’ls escapa i ho entreguen al què
sigui que ho governa–, perquè no hi ha res que deixi la consciència més
tranquil·la que l’acció gratuïta, amorosa, lliure, feta en si mateixa, perquè
en si mateixa té valor. Diuen que donar dona pau, i que omple més que rebre.
Algú se’n recorda?
I a l’inrevés, no
hi ha res que aporti més remordiments de consciència que dir una mentida, que
amagar la veritat, que corrompre una cosa, que donar-li a una cosa un valor que
no té, que prendre-li valor a una cosa que val més del què paguem per ella. Tot
allò que no és fet desinteressadament, sinó que és fet amb vistes a l’obtenció
d’un benefici, escapa a la lògica de la gratuïtat i comença a perdre el seu
sentit.
De la
gratuïtat a la pobresa
És obvi que
perquè la gratuïtat s’imposi de nou i torni a tenir el seu sentit natural cal
molta maduresa, molta responsabilitat i molta generositat, és a dir, cal tornar
a valorar les coses en si mateixes i això implica desprendre’s de la por a que
no trobin correspondència, a que ens arrosseguin a la pobresa.
La gratuïtat no
té perquè implicar pobresa. Cal girar del tot la nostra manera d’entendre-ho.
Gratuïtat és, en principi, originalment, riquesa: és no acceptar els límits quantitatius
de les coses, és no organitzar la societat en classes socials. És procurar que
tot pugui arribar a tot arreu, segons la seva pròpia força, no segons els
límits que se li posen.
Avui la gratuïtat
demana molta generositat i valentia, perquè està molt mal vista.
Dissortadament, sol portar a la pobresa, encara que no sempre. Avui la
gratuïtat no només no està de moda, fins i tot és sospitosa. Aquest és el món
que tenim i ens hem donat entre tots. Un món, aquest en el qual vivim, on el
més normal és que la gent prefereixi adaptar-se a aquest estat de les coses que
canviar-lo, perquè provar de fer-ho probablement porta a la indigència.
Però seguir-li el
joc al sistema no fa sinó fer més gran el problema i posa cada cop un preu més
elevat a la gratuïtat, que cada cop és més difícil i ens queda més allunyada. I
convertim en pobre el món i als nostres fills, ens tornem cada vegada més
pobres i precaris, perquè li posem un preu a la riquesa, enlloc d’entendre que
la riquesa consisteix, simplement, en gaudir allò que gratuïtament ens és
donat, en valorar-ho i compartir-ho, i fer-ho créixer.
Sembla que el
dilema de la gratuïtat és que si és aplicada en solitari et converteix en
pobre. Però, i si veiéssim que aplicada en massa ens faria rics a tots? Potser
ens fa por veure que la riquesa és gratuïta, que el món és generós i ho pot ser
amb tothom.
És que només
sabem apreciar la riquesa si el preu que s’ha de pagar per ella és elevat?
No hay comentarios:
Publicar un comentario