![]() |
| Veure llibre |
SOBRE DÉU
PENSAR AMB SIMONE
WEIL
De la mà de Byung-Chul Han, el popular filòsof contemporani, una reflexió brillant i serena sobre la necessitat de recuperar el sentit, en conversa amb el pensament de Simone Weil.
La crisi la religió al món d’avui no té a veure
exclusivament amb el fet que uns determinats articles de la fe hagin esgotat
la seva validesa, que ja no creguem en Déu, o que l’Església hagi anat perdent
tota la credibilitat.
Aquesta crisi beu de molts altres motius estructurals dels quals no som conscients, però que són responsables de l’absència de Déu. Entre ells cal assenyalar la decadència de l’atenció.
Així doncs, la crisi de la religió és, també, una crisi de
l’atenció. És una crisi del veure i del sentir. No és Déu qui ha mort. És l’ésser
humà, a qui Déu es va revelar, qui ha mort.
La percepció s’ha tornat voraç en extrem. Li manca tota
capacitat de contemplació. Menja sense parar. En essència, la seva
predisposició és el consum. El binge watching (empassar-se audiovisuals
sense límit) és una de les manifestacions que millor il·lustren la seva
voracitat. El mot anglès binge vol dir ‘afartar-se’.
Engreixem la nostra atenció a base de deixalles informatives
i comunicatives, residus sonors i visuals. Ens anem transformant en bestiar de
consum. Els estímuls i l’addicció condicionen cada cop més la percepció que,
com que només s’ocupa de menjar, s’ha tornat incapaç de mirar.
Simone Weil escriu: «Mirar i menjar són, en aquesta Terra,
dues coses diferents. Se n’ha de triar una o altra. Tant l’un com l’altre els
anomenem amors. Només hi ha esperança de salvació per a aquells que,
durant un temps, siguin capaços de contemplar i no menjar».
Menjar únicament satisfà necessitats. Però només mirant ens
salvem de la immanència buidada de sentit que caracteritza el consum.
En la crisi actual de l’atenció juga un paper important el
fet que només vulguem menjar, consumir, en lloc de mirar. La percepció, que és
voraç, no té cap necessitat d’atenció. Es cruspeix tot allò que li passa pel
davant.
Només l’ànima que fa dejuni sap mirar. Dejunant
s’inicia un procés d’autofàgia pel qual l’ànima engoleix la seva part més
baixa i voraç fins a exterminar-la. Només aquesta autofagia de l’ànima ens
pot salvar i conduir cap a Déu: «La part eterna de l’ànima es nodreix de fam.
Quan no mengem, l’organisme digereix la seva pròpia carn i
la transforma en energia. L’ànima fa el mateix. L’ànima que no menja consumeix
la seva part mortal i la transforma. La fam de l’ànima és dura de suportar,
però aquesta malaltia no té cap altre remei que deixar morir de fam la part
efímera de l’ànima mentre el cos segueix viu.
Així és com un cos de carn i ossos acaba accedint al servei
de Déu, de manera immediata»
(Fragment inicial del llibre SOBRE DEU)

No hay comentarios:
Publicar un comentario