15/6/12

En tota unió cal preservar un espai íntim prou ampli


COMPARTIR LA VIDA


Parlavem no fa massa de la soledat com una situació amb els seus propis reptes que cal valorar i més en aquests temps de canvis en tots els ordres. Avui reflexionarem sobre la vida compartida.

Sembla ser que la majoria de nosaltres anem a la cerca de companyia. Compartir la vida amb un altre ésser humà ens proporciona estabilitat emocional i seguretat en el sentit més ampli. Donem per bo que ens agrada estar acompanyats, però, tenim clar quins són els seus condicionants?.

Sigui quina sigui la fórmula d'unió vital que decidim, cal tenir-ne present el seu punt feble principal: La minva de llibertat que comporta la unió amb un altre. Una pèrdua invisible els primers temps amagada per l'atracció mútua i l'afinitat manifesta.

Passada l'eufòria inicial apareixen les primeres topades del dia a dia. Els retrets sovintegen sense saber ben be que hi ha al darrera. Els paràmetres de la convivència es desdibuixen i tot queda en mans de les "conveniències". La insatisfacció comença a treure el cap.

Encara que no ho sembli, cada dia que passa les coses canvien i demanen noves mirades. Cada etapa de la vida demana els seus propis plantejaments. En cada època ens atrauen coses diferents i ens mouen nous anhels. Això fa que els condicionaments adquirits ahir es tornin obstacles avui en el nostre viure. Per molt feixuc i antipàtic que resulti cal enfrontar-ho i decidir-se.


La llibertat és un bé molt preuat, el més preuat entre els ésser humans. Per això ens cal fer-nos la pregunta: Vull viure sense ésser lliure? Clar que no tot és blanc o negre. Però quan parlem de valors bàsics, el marge de tolerància és zero: Justícia, lleialtat, honradesa… no es poden dosificar. O hi són o no hi són. Es pot ser una mica honrat o un dia just i un altre no?

En totes les unions hi han renúncies. Per això l'escala de valors que tingui cadascú ha de ser clara per establir-ne les prioritats i assumir el preu a pagar. El balanç ha d'estar equilibrat entre avantatges i inconvenients. Diria més: Ha de decantar-se del cantó dels avantatges per que d'inconvenients ja en surten prou de nous. I les dues parts hi han de sortir guanyant!

Sembla que, en tota unió, cal preservar un espai íntim prou ampli per que compartir la vida es faci una tasca viable i enriquidora per ambdues parts. Compartir aspectes de la vida com el treball, el sexe o la diversió… i després cadascú a casa seva. Encara que avui dia les dificultats econòmiques forcin a conviure, tant si com no, sota un mateix sostre i gràcies!

Joan Martí
_______________________________________________________________

COMPARTIR LA VIDA

Hablábamos no hace mucho de la soledadcomo una situación con sus propios retos que había que valorar, en especial en estos tiempos de cambios en todos los órdenes. Hoy reflexionaremos sobre la vida compartida.

Parece ser que la mayoría de nosotros vamos en busca de compañía. Compartir la vida con otro ser humano nos proporciona estabilidad emocional y seguridad en el sentido más amplio. Demos por bueno que nos gusta estar acompañados, pero, ¿tenemos claro cuales son los condicionantes?

Sea cual sea la fórmula de unión vital que decidamos, hay que tener presente su punto débil principal: La pérdida de libertad que conlleva la unión con otro. Una pérdida invisible los primeros tiempos oculta por la atracción mutua y la afinidad manifiesta.

Pasada la euforia inicial aparecen los primeros roces del día a día. Los reproches menudean sin saber bien cuales son los motivos. Los parámetros de la convivencia se desdibujan y todo queda en manos de las "conveniencias". La insatisfacción empieza a levantar cabeza.

Aunque no lo parezca, cada día que pasa las cosas cambian y piden nuevas miradas. Cada etapa de la vida pide sus propios planteamientos. En cada época nos atraen cosas diferentes y nos mueven nuevos anhelos. Eso hace que los condicionamientos adquiridos ayer se tornen obstáculos hoy en nuestro vivir. Por muy pesado y antipático que resulte hay que enfrentarse a ello y tomar decisiones.

La libertad es un bien muy preciado, el más preciado entre los seres humanos. Por eso nos hemos de hacer la pregunta: ¿Quiero vivir sin ser libre? Claro que no todo es blanco o negro. Pero cuando hablamos de valores básicos, el margen de tolerancia es cero: Justicia, lealtad, honradez… no se pueden dosificar. O están o no están. ¿Acaso de puede ser un poco honrado o un día justo y otro no?

En todas las uniones hay renuncias. Por ello la escala de valores que tenga cada uno ha de estar clara para poder establecer las prioridades y asumir el precio a pagar. El balance ha de estar equilibrado entre ventajas e inconvenientes. Diría más: Ha de inclinarse del lado de las ventajas puesto que de inconvenientes siempre van saliendo de nuevos. Y las dos partes han de salir ganando!

Parece que en toda unión hay que preservar un espacio íntimo lo suficiente amplio para que compartir la vida sea una labor viable y enriquecedora para ambas partes. Compartir aspectos de la vida como el trabajo, el sexo, la diversión… y después cada uno a su casa. Aunque hoy en día las dificultades económicas fuercen a convivir, sí o sí, bajo un mismo techo y gracias!

Joan Marti

 

No hay comentarios: