VERSIÓN EN CASTELLANO AL FINAL |
LA
SOCIETAT DEL CANSAMENT
Al llibre Vers una espiritualitat dels sentits (Fragmenta
Editorial) el teòleg portuguès José Tolentino Mendonça (1965) ens
proposa reflexionar sobre el nostre món interior amb idees com
aquestes catorze.
1.
L'excés
(d'emocions, d'informació, d'expectatives, d'exigències...)
atropella la persona humana i l'empeny a un estat de fatiga, d'on
cada vegada és més difícil tornar. El risc és l'empresonament
permanent en aquest cansament.
2.
"He
sentit massa per poder continuar sentint" [Fernando Pessoa]. En
efecte, l'excés
d'estimulació
sensorial en què estem submergits té un efecte contrari. No ens
amplia la capacitat de sentir, sinó que la contamina amb una
irremeiable atròfia.
3.
Vivim
en una societat dominada cada cop més pel mite del control. I el seu
postulat dogmàtic és aquest: la fórmula per a una vida realitzada
és la capacitat de controlar-la de dalt a baix. No entenem fins a
quin punt una mentalitat així representa la negació del principi de
realitat. Això per dir fins a quin punt se'ns ajuda poc a entomar la
irrupció de l'inesperat que avui el sofriment representa.
4.
Sentim
el dolor com una tempesta estranya que ens cau a sobre, tirànica i
inexplicable. Quan arriba, només som capaços de sentir-nos-hi
atrapats, i els sentis se'ns tornen com persianes que, ni que sigui
inconscientment, abaixem.
5.
"El
dolor és tan gran, el dolor sufoca, ja no té aire. El dolor
necessita espai", escriu Marguerite Duras a les pàgines
autobiogràfiques del volum que va titular El
dolor. I
ens descobrim més sols del que ens pensàvem entremig d'aquest
incendi íntim que creix. A les etapes del sofriment la impotència
sembla empresonar enigmàticament totes les nostres possibilitats. I
posem en dubte que aquest limitat cos que som sigui el lloc per viure
la nostra aventura total o un fragment que sigui significatiu.
6.
La
mort s'ha convertit en un tabú. És més desagradable parlar-ne que
no pas deixar anar una obscenitat. L'amaguem per tots els mitjans.
D'una altra banda, quan ens toca saber que els que estimem se'n van,
això ens enfonsa en un dolor i en una solitud extremes. [...] Ens
caldria primer plorar la nostra impossibilitat de consol.
7.
La
rutina comença sent un esforç de regularitat en els diversos plans
de l'existència, esforç que, cal dir-ho, és en si positiu. La vida
seria impossible si l'eliminéssim del tot. Les rutines tenen un
efecte saludable: fan de la quotidianitat un encadenament de
situacions esperables, ens permeten habitar amb confiança el temps.
8.
Però
el que comença sent bo amaga també un perill. De sobte, la rutina
substitueix la vida mateixa. Quan tot es torna obvi i regulat, deixa
d'haver-hi lloc per a la sorpresa. Cada dia és simplement igual que
el dia abans. El nostre viatge passa a les mans d'un pilot automàtic,
que només ha d'aplicar, de la manera més maquinal de què sigui
capaç, les regles prèviament establertes. Els sentits s'adormen.
Els dies ja poden ser nous cada matí o l'instant obrir-se com un
llindar inèdit, que mai no els recorrerem així.
9.
El
cor no en té prou amb la rutina. El gran repte és, cada dia,
tornar-ho a mirar tot per primera vegada, enlluernar-se amb la
sorpresa dels dies. És reconèixer que aquest instant que passa és
la porta per on entra l'alegria. Però per a això haurem de
recuperar la sensibilitat a la vida.
10.
La
nostra autobiografia és així també una història de la pell i del
tacte, de la manera com toquem o no toquem, de la manera com ens han
o no ens han tocat, encara que continuï sent, en gran mesura, un
relat submergit, en què no hi pensem.
11.
Inventem
el temps i mai no en tenim. Els nostres rellotges no dormen mai. Quantes vegades el temps és la nostra excusa per renunciar a la
vida, per perpetuar el desencontre que tenim amb ella? Com que no
tenim segles al davant, renunciem a l'audàcia de viure plenament el
breu instant.
12.
Una
de les crisis més greus de la nostra època és la separació entre
coneixement i amor. [...] Estimar significa obrir-se, trencar el
cercle de l'aïllament, habitar aquest miracle que és poder estar
plenament amb nosaltres i amb l'altre. L'amor és el desgel.
13.
"Només
hi ha una manera de patir: és no estimar" [António Lobo
Antunes]. Però no és pas el sofriment inevitable de tot amor el que
impedeix la vida. L'obstacle és, més aviat el seu contrari:
l'apatia, la distracció, l'egoisme, el cinisme.
14.
L'amor
és el camí que ens porta a l'esperança. I l'esperança no és una
espècie de consol, mentre s'esperen dies millors. No és sobretot
l'expectativa del que vindrà. Esperar no vol dir projectar-se en un
futur hipotètic, sinó saber recollir l'invisible en el visible.
Vers
una espiritualitat dels sentits (www.fragmenta.cat/ca/cataleg/assaig/528429)
©
José Tolentino Mendonça
©
de la traducció: Pere Comellas Casanova
©
Fragmenta Editorial, 2016
VERSIÓN
EN CASTELLANO
LA
SOCIEDAD DEL CANSANCIO
Sentimos
el dolor como una tormenta extraña que nos cae encima
En
el libro Hacia una espiritualidad de los sentidos (Fragmenta
Editorial) el teólogo portugués José Tolentino Mendonça (1965)
nos propone reflexionar sobre nuestro mundo interior con ideas como
estas catorce.
1.
El exceso (de emociones, de información, de expectativas, de
exigencias ...) atropella la persona humana y la empuja a un estado
de fatiga, de donde cada vez es más difícil volver. El riesgo es el
encarcelamiento permanente en este cansancio.
2.
"He oído demasiado para poder continuar sintiendo"
[Fernando Pessoa]. En efecto, el exceso de estimulación sensorial en
el que estamos sumergidos tiene un efecto contrario. No nos amplía
la capacidad de sentir, sino que la contamina con una irremediable
atrofia.
3.
Vivimos en una sociedad dominada cada vez más por el mito del
control. Y su postulado dogmático es éste: la fórmula para una
vida realizada es la capacidad de controlarla de arriba a abajo. No
entendemos hasta qué punto una mentalidad así representa la
negación del principio de realidad. Esto para decir hasta qué punto
nos ayuda poco a asumir la irrupción de lo inesperado que hoy el
sufrimiento representa.
4.
Sentimos el dolor como una tormenta extraña que nos cae encima,
tiránica e inexplicable. Cuando llega, sólo somos capaces de
sentirnos atrapados, y los sentidos se nos vuelven como persianas
que, aunque sea inconscientemente, bajamos.
5.
"El dolor es tan grande, el dolor sofoca, ya no tiene aire. El
dolor necesita espacio", escribe Marguerite Duras en las páginas
autobiográficas del volumen que tituló El dolor. Y nos descubrimos
más solos de lo que pensábamos en medio de este incendio íntimo
que crece. En las etapas del sufrimiento la impotencia parece
aprisionar enigmáticamente todas nuestras posibilidades. Y ponemos
en duda que este limitado cuerpo que somos sea el lugar para vivir
nuestra aventura total o un fragmento que sea significativo.
6.
La muerte se ha convertido en un tabú. Es más desagradable hablar
que no soltar una obscenidad. El escondemos por todos los medios. Por
otra parte, cuando nos toca saber que los que amamos se van, eso nos
hunde en un dolor y en una soledad extremas. [...] Nos haría falta
primero llorar nuestra imposibilidad de consuelo.
7.
La rutina comienza siendo un esfuerzo de regularidad en los diversos
planes de la existencia, esfuerzo que, desde luego, es en sí
positivo. La vida sería imposible si la elimináramos del todo. Las
rutinas tienen un efecto saludable: hacen de lo cotidiano un
encadenamiento de situaciones esperables, nos permiten habitar con
confianza el tiempo.
8.
Pero lo que empieza siendo bueno esconde también un peligro. De
pronto, la rutina sustituye la vida misma. Cuando todo se vuelve
obvio y regulado, deja de haber lugar para la sorpresa. Cada día es
simplemente igual que el día anterior. Nuestro viaje pasa a manos de
un piloto automático, que sólo debe aplicarse, de la manera más
maquinal de que sea capaz, las reglas previamente establecidas. Los
sentidos se duermen. Los días ya pueden ser nuevos cada mañana o al
instante abrirse como un umbral inédito, que nunca los recorreremos
así.
9.
El corazón no le basta con la rutina. El gran reto es, cada día,
volver a mirar todo por primera vez, deslumbrarse con la sorpresa de
los días. Es reconocer que este instante que pasa es la puerta por
donde entra la alegría. Pero para ello tendremos que recuperar la
sensibilidad a la vida.
10.
Nuestra autobiografía es así también una historia de la piel y del
tacto, de la forma en que tocamos o no tocamos, de la forma en que
nos han o no nos han tocado, aunque siga siendo, en gran medida, un
relato sumergido , en el que no pensamos.
11.
Inventamos el tiempo y nunca tenemos. Nuestros relojes no duermen
nunca. ¿Cuántas veces el tiempo es nuestra excusa para renunciar a
la vida, para perpetuar el desencuentro que tenemos con ella? Como no
tenemos siglos delante, renunciamos a la audacia de vivir plenamente
el breve instante.
12.
Una de las crisis más graves de nuestra época es la separación
entre conocimiento y amor. [...] Amar significa abrirse, romper el
círculo del aislamiento, habitar este milagro que es poder estar
plenamente con nosotros y con el otro. El amor es el deshielo.
13.
"Sólo hay una manera de sufrir: es no amar" [António Lobo
Antunes]. Pero no es el sufrimiento inevitable de todo amor lo que
impide la vida. El obstáculo es, más bien su contrario: la apatía,
la distracción, el egoísmo, el cinismo.
14.
El amor es el camino que nos lleva a la esperanza. Y la esperanza no
es una especie de consuelo, mientras se esperan días mejores. No es
sobre todo la expectativa de lo que vendrá. Esperar no significa
proyectarse en un futuro hipotético, sino saber recoger lo invisible
en lo visible.
No hay comentarios:
Publicar un comentario