SOBRE L’ÈTICA I EL SENTIT DEL BÉ
LA PROBLEMÀTICA DE FONS
La vida de
l’ésser humà és una conducta permanent. Viure és pròpiament comportar-se,
adoptar aquesta o aquella actitud moral. Ens comportem bé o malament, amb
egoisme o generositat, decent o indecentment, segons les idees i sentiments de
cadascú i l’educació que hagi rebut. Tota la praxi individual i social humana
respon, en tot cas, a un determinat codi de valors; d’aquí que l’existència de
l’individu estigui vinculada intrínsecament a normes ètiques, sigui en sentit
positiu o negatiu.
L’Ètica és la ciència que tracta sobre la moral, caràcter o conducta de l’ésser humà. El concepte d'ètica procedeix etimològicament del grec ethos, que significa hàbit, costum, mode d’obrar. Però s’utilitza també per resumir un tipus elevat i íntegre de conducta, és a dir, com a sinònim de moral. En un pla més específic i secundari, es parla també d’una “ètica professional”. En essència, es pot dir que l’Ètica és la branca del pensament la funció de la qual consisteix a fomentar la virtut i evitar o combatre tot allò que s’oposi a ella, un objectiu que explica la seva estreta relació amb la Pedagogia.
Com a camp d’investigació teòrica, constitueix la dimensió pràctica de la Filosofia; per les seves ramificacions transpersonals, és inseparable de categories convivencials com la política, la justícia, el bé comú, la concòrdia, la pau o la guerra, com tindrem ocasió d’anar veient en el transcurs del nostre procés reflexiu.La motivació
ètica es gesta a l’interior de la persona, però per la seva mateixa naturalesa
relacional, transcendeix l’àrea subjectiva per passar a ser un acte objectiu
les repercussions del qual afecten directament, en major o menor grau, els
nostres iguals tant propers com llunyans. Parlar d’Ètica sense tenir en compte
la categoria d’alteritat és una contradicció en els termes. Plantejar-se el
problema de la moral significa, sobretot i primerament, pensar en els altres,
preocupar-se pel que pugui ser d’ells, o el que és el mateix, responsabilitat.
La identitat
humana
No es pot parlar
de l’ésser humà ni de la seva dimensió moral sense plantejar-se el problema de
la seva configuració antropològica, és a dir, dels seus instints i atributs
naturals. Però no menys ineludible és aclarir l’influx que sobre ell exerceix
el seu entorn familiar, social, cultural i històric, una problemàtica que,
alhora, està indissolublement lligada a les diverses cosmovisions, religions,
ideologies i civilitzacions sorgides al llarg de la història. Una identitat
individual separada dels seus factors metapersonals no passa de ser una
abstracció; d’aquí que tota teoria sobre l’ésser humà i l’Ètica no pot deixar
de ser una teoria sobre la societat i sobre la història; d’aquí, també, que
tota Antropologia digna d’aquest nom sigui Filosofia en la seva accepció més
extensa. Ocupar-se de l’ésser humà significa ocupar-se de la Filosofia, i
viceversa.
Amb això, volem
dir que les respostes finals sobre la identitat humana no poden
subministrar-les cap ciència particular, sinó que ha de ser el fruit d’una
visió integral i totalitzant, una tasca reservada a la reflexió
filosòfica. Si m’afanyo a consignar aquesta premissa elemental és perquè el
pensament avui dominant es caracteritza per la seva tendència a la fragmentació
i la falta d’unitat, fet que el condueix necessàriament al sorgiment de
concepcions altament reduccionistes i unilaterals. Fins ben entrat el segle
XIX, la Filosofia era considerada com la reina de les ciències; en canvi, avui
predomina el criteri que aquest títol pertany a les branques del saber
especialitzades, es tracti de les Ciències Experimentals, de la Sociologia, de
la Lingüística o de l’Hermenèutica. Això explica, així mateix, la proclivitat a
la “deconstrucció” de tots els sistemes d’idees elaborats per la filosofia
universal des dels seus orígens fins a avui, tema que ens ocuparà a fons en el
seu moment.
Positivitat i
negativitat
La condició
precària i deficitària de l’ésser humà no ha de fer-nos oblidar que aquesta
dimensió negativa només es pot explicar perquè va precedida de la seva
positivitat, és a dir, d’un conjunt d’atributs, inclinacions i trets
psicosomàtics de signe oposat. Voler explicar l’humà des de la perspectiva de
la seva negativitat és tan unilateral i absurd com definir-lo com a
autosuficiència i unitat amb ell mateix. A la positivitat de l’ésser humà
pertany la capacitat de lluitar contra la seva negativitat i d’organitzar-se a
si mateix o en unió amb altres com a teoria i praxi alliberadores, com a
projecte d’emancipació. La dimensió racional i volitiva de l’ésser humà li
permet, en efecte, controlar, en major o menor mesura, els seus instints i
apetits egòlatres i sotmetre’ls al dictat de la raó o la consciència moral.
Només així s’explica que, al llarg dels segles, hagin pogut sorgir modes de convivència
i models socials, culturals i polítics basats en principis racionals. La
naturalesa ens dóna les dues coses: la nostra negativitat i la nostra
positivitat, el nostre desemparament i la nostra força, la nostra heteronomia i
la nostra autonomia.
EL SENTIT DEL BÉ
La prova
Escollir la
bondat com a norma de conducta és, en la meva opinió, l’únic que pot
consolar-nos de les misèries d’aquest món, armant-nos de força interior per
afrontar els cops que el destí ens assigna i donar-nos el sentiment que la
nostra vida no està desproveïda de sentit. O com ens diu Calderón a La
vida es sueño: “Però sigui veritat o somni / obrar bé és el que importa”. O
per cedir la paraula a Francesc d’Assís: “La suprema saviesa és obrar sempre
bé”. És naturalment també el que guia els passos de Don Quixot, com Unamuno
sintetitzarà a la seva obra sobre ell i el seu escuder: “És el que s’ha de ser
en aquest món, senyor meu, bo a seques, bo sense adjectius ni teologies, ni cap
mena d’additament, bo i no més que bo”.
És la màxima a la
qual es va atendre Fermín Salvochea, un sant anarquista amic del príncep
Kropotkin que, en la seva qualitat d’alcalde de Cadis, va intentar portar en
l’últim terç del segle XIX les seves idees alliberadores a la pràctica.
Detingut diverses vegades per la Justícia, un jutge li va preguntar un dia
quina era la religió que professava, al que va respondre: “Fer el bé”. En
pronunciar aquestes senzilles paraules, el noble àcrata andalús no era potser
conscient que estava sintetitzant amb elles l’essència i els fonaments del que
significa i pot ser l’elecció de la conducta ètica com a principi i norma de la
nostra estada a la terra.
Però dit això,
m’afanyo a afegir que fer aquest pas és tot el contrari d’un camí de roses. Ja
el fet de veure’s confrontat sense cessar amb la injustícia i altres formes del
mal es converteix inevitablement en una font de sofriment intern i, sovint, de
desolació. “Les âmes profondes ne peuvent être sans mélancolie“, anotava
amb plena raó Léon Bloy al seu Journal. El dolor pertany
intrínsecament a la natura humana, i no hi ha per això cap motiu per
avergonyir-se d’ell. Com ens recorda Pascal: “No és vergonyós que l’ésser humà
sucumbeixi al dolor; l’únic vergonyós –afegeix– és que sucumbeixi al plaer”. I
quan el seu origen és l’amor als altres, passa a ser un signe de noblesa.
A aquest estat
d’ànim pertany el sentiment de soledat que amb freqüència s’apodera d’aquells
qui s’entreguen a una tasca altruista. Aquesta experiència pot arribar a
convertir-se en una llarga marxa a través del desert, o a la “nit fosca de
l’ànima” tan familiar a Sant Joan de la Creu. No es tracta d’una soledat física
sinó interior; d’aquí que la majoria de les vegades sorgeix quan, barrejats amb
els altres, som testimonis directes del seu embrutiment moral, de la seva
deshumanització o dels seus incomptables exercicis de vanitat. Això explica que
els sants, els místics, els benefactors de la humanitat, les ànimes sensibles i
els esperits superiors hagin sentit sovint la necessitat d’apartar-se del món i
retirar-se a una cel·la o a un lloc recòndit on no els arribin les veus
inoportunes i sorolloses de la multitud. O com escrivia Sénancour, també una
ànima solitària i incompresa: “Són les decepcions de la vida les que ens
comprimeixen i obliguen a replegar-nos en nosaltres mateixos”.
No, no sempre és
fàcil assistir a l’espectacle rarament edificant del món i entregar-se a la
vida espiritual que un porta dins enmig de la que trobem fora, composta, la
majoria de vegades, d’individus sense altra preocupació i altra meta que la
d’organitzar el més profitosament possible el seu ego personal. Però és
precisament la tristesa que ens envaeix per aquest estat de coses la que
desperta en nosaltres el desig de no semblar-nos als altres i la nostàlgia que
un dia aprenguin a ser millors del que ara són. Però amb aquesta esperança no
sempre n’hi ha prou per mantenir dempeus la fe que ens encoratja, amenaçada
contínuament pel temor de cedir a les nostres debilitats i a l’instint de
comoditat que, en major o menor mesura, tots portem dins.
Pel que fa a la
resta, qui no coneix l’experiència de l’adversitat i està acostumat des de nen
a viure plaentment i sense grans conflictes i desafiaments existencials, corre
sempre el risc de convertir-se en un senyoret satisfet, una manera de ser que,
en general, condueix directament a l’egoisme. El dolor pot certament degenerar
en ressentiment, enveja i afany de venjança, però també pot contribuir a formar
el nostre caràcter i a donar-nos una maduresa humana que el nen consentit desconeix. Páthei
máthos (aprèn sofrint), aconsellava ja Esquil. Si és humà defugir el
dolor, ho és encara més acceptar-lo com una oportunitat que el destí ens
concedeix perquè aprenguem a alliberar-nos de la nostra proclivitat a la
lleugeresa i a la superficialitat, i submergir-nos en les profunditats del
nostre ésser, allà on habiten la veritat i el bé. El que el Renaixement
anomenava homme complète o Marx “home total” inclou tot el que
el destí ens concedeix, però és també inseparable de tot el que ens nega, i
constitueix un dualisme mai superat de gratificació i renúncia.
D’aquí que el
primer que l’ésser humà consagrat al bé ha d’aprendre és a no deixar-se vèncer
pel desànim. Sense aquest fons de resistència interior, mancarà d’un fonament
sòlid per afrontar amb serenitat i enteresa els mals i desventures del món. Es
tracta d’una prova mai conclosa i sempre renovada. Això explica les caigudes i
recaigudes en la desmoralització, la decepció i la
resignació, una experiència comuna a tota forma d’apostolat moral. Tota
pedagogia, cosmovisió o ideologia que no tingui en compte aquesta problemàtica
corre el perill de buscar alleujament en posicions edificants o en apologies
totalment allunyades de la realitat. Inclús, i precisament, quan ens elevem als
ideals més nobles i purs, no podem ignorar la proclivitat humana a sucumbir a
allò innoble i baix, inclosa la pròpia. Ser fidels als nostres ideals és
negar-se a estar satisfets de nosaltres mateixos quan al voltant nostre no
veiem més que dolor i injustícia; la resta és capitulació. No es tracta només
de combatre els nostres baixos instints, sinó de sostreure’s, en la mesura del
possible, a la influència que sobre nosaltres exerceix un entorn dominat per
l’egoisme, el materialisme, l’agressivitat i altres formes del mal, com
succeeix en general a la societat saturada i cínica dels nostres dies.
Bondat i
autorealització
Malgrat els
obstacles i esculls que acabem d’assenyalar, no hi ha mode més alt i bell
d’autorealització que la bondat. He viscut els suficients anys per estar en
condicions d’afirmar, sense patetisme, però amb plena consciència del que dic,
que la vida només adquireix el seu ple sentit quan la vinculem a un ideal que
transcendeixi l’àrea curta i limitada del nostre jo. I no menys convençut estic
que pensar només en un mateix és una forma d’autonegació. Qui hagi comprès
aquesta veritat ja no podrà optar una altra manera de ser, d’obrar i d’existir.
Aquells que defugen aquest camí s’estalviaran certament molts disgustos, encara
que moriran sense haver conegut el que significa l’intent de ser bons.
Per què hem
vingut al món? Per gaudir i passar-ho bé? Sens dubte, però no només i
principalment per això, sinó sobretot per donar sentit a la nostra vida. Què li
queda a la persona que no consagra la seva vida a un menester transpersonal? En
la majoria de casos, la transitorietat dels plaers i alegries que la sort pugui
proporcionar-li, els èxits professionals o socials que pugui acumular o la
vanitat satisfeta. No obstant, això no són més que llums i focs fatus que s’apaguen
i no deixen més que la trista cendra del silenci i l’oblit que, en general, és
el desenllaç final d’aquells que han viscut només per a ells mateixos. Això
significa que tota vida que transcorre al marge del bé és una vida deficitària
i malmesa, per molt fecunda i positiva que hagi pogut ser en altres aspectes. O
com ens diu Rousseau: “Allò essencial és ser bons amb la gent amb què un viu”.
I de manera semblant, el seu compatriota André Gide quan ens aconsella: “Assumer
le plus possible d’humanité”.
El sentit de la
vida i el sentit del bé són una i la mateixa cosa, constitueixen una unitat
tancada. Intentar separar ambdues categories és ja allunyar-se de la veritat.
El perill més gran al qual s’enfronta tot ésser humà és el de cedir a la
temptació d’acomodar-se a la realitat i nadar a favor del corrent; d’aquí que
la majoria sucumbeixi a ella i es conformi amb el destí estàndard i mediocre
que la societat del benestar li brinda, sense veure que aquest model
d’existència és, com sabia ja Emmanuel Mounier, “la forma moderna del no-res”.
I els que intenten resistir aquesta temptació acostumen a cedir a les primeres
decepcions i es retiren a cultivar el seu jardí privat. I per justificar-se
davant de si mateixos i els altres, diuen: “Jo vaig intentar fer el bé, però
aviat vaig comprendre que era un afany il·lusori i va”, el qual els hi és
suficient per tranquil·litzar la seva consciència.
Aquesta és, més o
menys, la dialèctica d’aquells que opten per la comoditat, i no pel que D. H.
Lawrence va anomenar en una de les seves cartes “the great effort towards
goodness”. Penso, pel que fa a la resta, que les persones que passen sense
grans dubtes i vacil·lacions de la il·lusió ètica al cinisme i aconsegueixen
instal·lar-se en ell confortablement i sense remordiments, és perquè els hi
mancava veritable força espiritual. Crec, així mateix, que quan aquesta
existeix, no pot ser aniquilada fàcilment i convertir-se en indiferència o
embrutiment moral.
Però del que es
tracta és, justament, de ser bons, sabent per endavant que amb això no
extirparem el mal. I és en aquesta consciència dels nostres límits on radica el
mèrit del bé que puguem fer.
La dimensió
absurda
Dit tot el que
antecedeix, és imprescindible assenyalar que a una vida consagrada al bé
pertany també la disposició a acceptar sense amargor tot el que el destí ens
nega i a conformar-nos amb el molt o poc que ens concedeixi. Aquesta és l’única
manera de no sucumbir a la tendència sempre latent de l’autocommiseració,
companya inseparable del narcisisme i l’autocentrisme. No comprendrem
integralment el que és la vida si no tenim en compte la seva dimensió, sovint
absurda i arbitrària, i els mals i les tragèdies que per això provoca. Per molt
plena que sigui la felicitat que l’humà pot assolir, és tot el contrari d’un
estat inalterablement seràfic o beatífic, si no un bé que, en el millor dels
casos, la sort ens concedeix provisionalment.
En aquest sentit
,hauríem d’atendre als ensenyaments de l’estoïcisme i a la seva capacitat
d’acceptar l’adversitat i la desgràcia com a part intrínseca de la condició
humana. Sense aquesta consciència de la nostra radical fragilitat, estem
condemnats a viure amb la por o la desesperació a sobre. La clarividència o
saviesa suprema consisteix precisament a admetre que, per sobre de la nostra voluntat,
estan en últim terme els designis impenetrables i imprevisibles de l’atzar.
El moment ètic
d’aquest rerefons existencial que estic descrivint rau a aprendre a dominar les
nostres passions i el nostre desig d’aconseguir tot el que ens proposem i
anhelem. El nostre deure és el de contribuir, en la mesura de les nostres
forces i possibilitats, a una humanització de les condicions de vida imperants
en la fase històrica que ens ha tocat viure, però sense deixar mai de tenir
present que la nostra lluita contra l’absurd i la injustícia pot xocar amb la
indiferència o l’hostilitat d’un nombre major o menor dels nostres iguals. No
n’hi ha prou, doncs, amb ser bons, sinó que és també necessari admetre per
endavant que la nostra conducta ètica no sigui compartida pels altres, una
aporia que només podrem superar mobilitzant la nostra resistència interior
contra el desànim i la desmoralització.
Hem de partir,
efectivament, del suposat que el bé estarà sempre, o gairebé sempre, en minoria
enfront del mal, el que significa que prendre partit per ell equival a optar
per l’aïllament o la marginació i, en casos extrems, amb la persecució i fins i
tot amb la pèrdua de la llibertat i inclús de la vida, com ens ensenya el
testimoni de les innombrables ànimes excelses que al llarg de la història van
ser fidels fins al final i amb totes les conseqüències als seus ideals, des
dels cristians de les catacumbes als militants obrers moderns. D’altra banda,
comparteixo enterament el noble veredicte de Sartre: “Només els porcs creuen
guanyar”.
No necessito
assegurar-te, amic lector, que el propòsit de les meves reflexions crítiques no
és el de desanimar-te, ni molt menys el de frustrar per endavant la teva
possible inclinació al bé. El seu únic objectiu és que cobris consciència que
escollir aquest camí pressuposa al mateix temps escollir la inseguretat de no
arribar a la meta desitjada. Amagar-te o relativitzar aquest risc inherent a
tota conducta ètica significaria per part meva no només un acte d’imperdonable
irresponsabilitat, sinó també una manera de procedir en contradicció oberta amb
el designi pedagògic que m’ha mogut a escriure les pàgines que estàs llegint.
Precisament
perquè aspiro a convèncer que no hi ha res més bonic que consagrar la nostra
vida a un ideal excels, tinc l’obligació moral de prescindir de tot
plantejament edificant i parlar-te en romà paladí, única manera que no
t’enganyis i que coneguis des del primer moment els innombrables esculls i
obstacles que al llarg del teu camí inevitablement hauràs d’afrontar. La resta
no és més que doctrinarisme apologètic, sigui en la seva versió religiosa o
ideològica.
La recompensa
El que la bondat
representa no es pot mesurar amb els criteris utilitaristes tan comuns en el
nostre temps. Aquesta és una de les raons per la qual és tan incompresa. És una
recompensa, però una recompensa difícil de definir. En certa manera, és allò
indefinible per antonomàsia. Si nosaltres recorrem a aquest terme, és només en
el sentit antiutilitarista que li donava Spinoza: “Beatitudo non est
virtutis praemium, sed ipsa virtus” (la felicitat no és el premi de la
virtut, sinó la virtut mateixa). El que menys es pot fer és avaluar la bondat
en els termes convencionals o quantitatius d’èxit o de fracàs. M’atenc aquí al
que Erasme escrivia en la seva primera confrontació amb Luter: “Sé que sovint
passa que el partit més nombrós guanya el millor”.
El que es creu
vencedor és gairebé sempre el que més ha perdut, ja que la força que condueix a
la victòria és en realitat el fruit de la debilitat moral. I, a la inversa,
l’elecció del bé es nodreix de força moral. Guanyar o perdre depèn d’una sola
cosa: la conducta ètica. Qui no escull el bé serà sempre un fracassat, per molt
que s’imagini ser el contrari i per molts trofeus que hagi acumulat, com passa
gairebé sempre amb aquells herois de posar i treure que les tribunes
mediàtiques acostumen a fabricar per al consum de masses.
S’ha de traçar
una rigorosa línia divisòria entre els valors intrínsecs i els extrínsecs. El
que el fetitxisme publicitari regnant glorifica com a èxit no és, en la majoria
dels casos, més que un producte de mercat, o el que en termes econòmics
s’anomena “valor de canvi”; per això té molt poc o res a veure amb el seu valor
real. D’altra banda, és ben sabut que l’èxit extern s’assoleix sovint a
expenses de no poques claudicacions i derrotes inconfesses, que són com l’ombra
que s’amaga rere l’oripell refulgent que s’exhibeix a les fires de vanitats
organitzades pels triomfadors públics i els seus mànagers per ser aclamats per les
masses, ja es tracti de la política, l’esport, el show-bussiness o
la indústria de la cultura.
Per això vivim en
la societat que Guy Débord va anomenar “de l’espectacle”, que va ser també la
causa del seu suïcidi. Pobre home! Però més pobres són les ànimes
comercialitzades que consideren que el summum bonum consisteix
a aparèixer a les pantalles de televisió o als titulars dels diaris. No seran
mai la riquesa, el poder i altres conquestes materials el que ens donarà la
felicitat, sinó que més aviat ens allunyaran d’ella, a menys que utilitzem
aquests privilegis per ajudar els qui no els posseeixen. “La felicitat material
–escrivia Tolstoi en els seus Diaris— s’obté només a expenses dels
altres; la felicitat espiritual, fent-los feliços”; d’aquí la seva màxima:
“Humilitat i recerca incessant de fer el bé”.
La recompensa
consisteix a sentir-se embargats per l’emoció cada vegada que aconseguim
ajudar, consolar o donar una alegria a algú. O per dir-ho amb les boniques
paraules d’Albert Camus: “Quan s’ha vist una sola vegada la resplendor de la
felicitat en el rostre d’un ésser estimat, un sap que per a l’home no pot
haver-hi altra vocació que la de suscitar aquesta llum en els rostres que
l’envolten”. És la recompensa reservada a les ànimes generoses que viuen donant
més que rebent. D’altra banda, donar a l’altre una part del nostre ésser és, en
el fons, una manera de rebre’l nosaltres mateixos en forma de plenitud
interior. Res del que fem als altres es perd, començant per l’alegria que neix
al nostre pit. És el màxim do que el destí ens concedeix: poder ser útils als
nostres iguals, un do al qual l’egòlatra o el dolent no tenen accés. Hi ha
major recompensa que la d’haver estat designats per sembrar el bé?
Epíleg: El camí a seguir
No creus que ha
arribat l’hora de recuperar i reivindicar la cultura ètica difamada com a
anacrònica i inservible pels corrents de pensament que no reconeixen altres
opcions axiològiques que l’hedonisme, el materialisme, l’egoisme, el cinisme i
la satisfacció dels instints vulgars? Si he escrit aquest llibre és per
convèncer d’això. Per a mi no existiria major recompensa que la d’haver-ho
aconseguit. I el primer pas del model de conducta que et proposo consistiria a
perdre la por a declarar-te partidari del bé i a desemmascarar aquells qui han
escollit l’antimoral de l’anything goes com l’única manera de ser
moderns i d’estar a l’altura dels temps.
No ens avergonyim
de nadar a contracorrent i de proclamar a viva veu la nostra fe en els valors
eterns postulats pels grans mestres del pensament. Plantem cara a la incultura
moral avui predominant i lluitem per un món menys innoble que el que tenim
actualment, sense preguntar-nos si fracassarem o tindrem èxit, i atenint-nos a
la màxima que Albert Camus exemplifica en un dels diàlegs de la seva obra La
pesta Tardieu: “Les nostres victòries seran sempre provisionals”. Rieux:
“Ja ho sé, però això no és motiu per deixar de lluitar”. I quan us sentiu
abatuts per la indiferència, l’hostilitat o el cinisme del vostre entorn,
recordeu les paraules de l’Hiperió de Hölderlin: “El millor consisteix a obrar
fraternalment en companyia d’altres, però quan falten els companys de lluita,
és també bell sostenir-se sol enmig de la nit”.
La lluita per la
veritat i pel bé ha d’ocupar el lloc d’honor que van tenir en altres temps
menys conformistes i més idealistes que el nostre, una tasca que només podrem
complir descendint a les profunditats del nostre ésser i tirant per la borda
tota la misèria humana i moral que portem dins. Sense aquest de
profundis espiritual, estem condemnats a seguir sent una reproducció
mimètica dels subvalors avui triomfants. No crec, en tot cas, que hàgim vingut
al món per acumular bitllets de banc, conduir cotxes a tota velocitat,
vociferar als estadis de futbol o passar hores i hores asseguts davant la
televisió o un ordinador. No cometem l’error de reduir la vida humana a les
seves manifestacions més prosaiques i banals. Intentem, al contrari, amb
l’ajuda de la “força de la imaginació” i “l’imperatiu categòric moral” que ens
va llegar Kant, donar-li la seva dimensió més elevada i profunda.
La part superior
de la nostra condició humana ens obliga a lluitar contra la injustícia regnant.
No fer-ho significa un acte de deserció davant nosaltres mateixos i els altres.
No hem nascut per apartar els ulls del mal que ens envolta, sinó per fixar-los
en ell i no oblidar-lo mai. Quan comprendrem que el destí de l’ésser humà és
intentar donar a la seva vida la major plenitud possible? Quan reconeixerem que
els “cants de sirena” de la societat de consum no podran omplir mai el nostre
anhel de plenitud? Seguim l’exemple dels grans benefactors de la humanitat.
Recordem el que ells van fer i rendim homenatge continuant l’obra que van
iniciar.
Procurem, en la
mesura de les nostres forces, deixar rere nosaltres un món més humà i just del
que trobem a l’arribar a ell. Seguint l’exemple de Fichte: “Ja la simple
contemplació del món tal com és desperta en el meu interior el desig, la
nostàlgia, l’absoluta exigència d’un món millor”. No deixem abandonats a la seva
sort i tirats a la cuneta els pobres i desemparats de la terra, els quals,
sense cap culpa, no coneixen altre destí que el del sofriment. Acudim a ells,
busquem la seva companyia, fem-nos carn de la seva carn. No cometem la
mesquinesa tan habitual avui de limitar el concepte de “felicitat” a la breu
àrea del nostre jo i tinguem la generositat d’estendre’l als nostres iguals.
Igual que li
passava al Doctor Faust de Goethe, en el nostre pit habiten dues ànimes, com
per pròpia experiència tu molt bé saps, estimat lector. Una ens inclina cap a
allò vulgar, fàcil i còmode; l’altra cap a allò excels i pur. Tingues el valor
d’escollir aquesta segona opció. No te’n penediràs. No et deixis influenciar ni
desorientar per l’egoisme que veus al teu voltant, ni facis cas dels saberuts
que et diuen que el millor de la vida consisteix a passar-ho bé i oblidar-se de
la resta. Contesta’ls-hi que conformar-se amb aquest tipus d’existència és
reduir-la a la seva dimensió més exigua i miserable.
Viure de veritat
no significa quedar-se reclòs a la sòrdida caverna descrita per Plató, sinó
anar a trobar la immensitat del cosmos. No renunciïs a la morada interior
exalçada per Sant Agustí i Santa Teresa com a font de la veritat, però omple-la
amb la companyia dels que truquen a la teva porta per demanar-te ajuda o per
oferir-te la seva amistat. Comparteix-te, surt de tu mateix, obre el teu cor i
dirigeix-te allà on puguis exercir el bé i contribuir a la felicitat dels
altres.
Quan et poses en
camí?
Pol Font
Fragments de
la Introducció (“La problemática de fondo”) i del capítol 17 (“El sentido del
bien”).
Heleno Saña - “Breve
tratado de Ética. Una introducción a la teoría de la moral” (2009)
No hay comentarios:
Publicar un comentario