CAPITALISME CANÍBAL: ESTEM VENUTS?
Introducció del llibre 'Capitalisme caníbal' (Tigre de Paper), on la filòsofa nord-americana, Nancy Fraser, reflexiona sobre com el nostre sistema devora la democràcia, les cures i el planeta
Els lectors d’aquest llibre no necessiten que els digui que tenim problemes. Ja n’estan al cas, i de fet s’esglaien davant dels efectes d’un garbuix d’amenaces que s’acosten i de sofriments reals: deutes aclaparadors, feina precària i mitjans de vida en perill; serveis minvants, infraestructures que s’enfonsen i fronteres més dures; violència racial, pandèmies mortals i fenòmens meteorològics extrems.
I per damunt de tot això, disfuncions polítiques que bloquegen la nostra capacitat d’imaginar i implementar solucions. Res d’això és novetat, ni cal insistir-hi aquí. El que sí que fa aquest llibre és capbussar-se profundament a la font de totes aquestes coses horribles. Diagnostica què fa créixer la malaltia i posa nom al culpable.
Capitalisme caníbal és el terme que faig servir per al sistema social que ens ha portat fins a aquest punt. Per veure per què el terme és adequat, fixem-nos en les dues “ces” que el formen.Canibalisme té diversos significats. El més
conegut, i també el més concret, és el consum ritual de carn humana per part
d’un ésser humà. El terme, carregat d’una llarga història racista, es va
aplicar amb lògica inversa als africans negres que van ser objecte de la
depredació euroimperial. Per tant, hi ha una certa satisfacció en el fet de
girar la truita i invocar-lo aquí com a descriptor de la classe capitalista: un
grup que, com es veurà en aquest llibre, s’alimenta de tots els altres. Però el
terme també té un significat més abstracte, que captura una veritat més
profunda sobre la nostra societat. El verb canibalitzar significa
privar un equipament o una empresa d’un element essencial per al seu
funcionament amb la finalitat de crear-ne o sostenir-ne un altre. Això, com
veurem, és una aproximació prou adequada de la relació de l’economia
capitalista amb els espais no econòmics del sistema: amb les famílies i les
comunitats, amb els hàbitats i els ecosistemes, amb les capacitats de l’estat i
els poders públics dels quals l’economia capitalista consumeix la substància
per afartar-se.
També hi ha un
significat especialitzat en astronomia: es diu que un cos celeste en
canibalitza un altre quan incorpora massa del segon per mitjà de l’atracció
gravitatòria. Això, com explicaré aquí, també és una bona manera de descriure
el procés pel qual el capital atrau a la seva òrbita la riquesa natural i
social de zones perifèriques del sistema mundial. Hi ha finalment, l’uròbor, la
serp que s’autocanibalitza menjant-se la cua, representada a la coberta del
llibre de la primera edició anglesa. És una imatge adequada, com també veurem,
per a un sistema que està programat per devorar les bases socials, polítiques i
naturals de la seva pròpia existència, que són també les bases de la nostra.
Fet i fet, la metàfora del canibalisme ofereix diverses vies prometedores per a
una anàlisi de la societat capitalista. Ens convida a veure la societat com un
frenesí devorador institucionalitzat, en què nosaltres som el plat principal.
La paraula capitalisme també
exigeix un aclariment. Normalment es fa servir per designar un sistema econòmic
basat en la propietat privada i l’intercanvi de mercat, el treball assalariat i
la producció per obtenir beneficis. Però aquesta definició és massa limitada i
oculta la veritable naturalesa del sistema en lloc de revelar-la. El “capitalisme”
designa una cosa més grossa: un ordre social que empodera una economia empesa
pels beneficis i la porta a depredar els suports extraeconòmics que necessita
per funcionar: riquesa expropiada a la natura i als pobles sotmesos; múltiples
formes de treball de cures, que subestima de manera crònica o de les quals
directament es desentén; béns comuns i poders públics, que el capital necessita
i alhora intenta retallar; l’energia i la creativitat de les persones
treballadores. Encara que no apareguin als balanços de les empreses, aquestes
formes de riquesa són precondicions essencials per als beneficis, i els guanys
sí que hi figuren. Com a puntals essencials de l’acumulació, també són elements
que formen part de l’ordre capitalista.
En aquest llibre,
per tant, “capitalisme” no fa referència a un tipus d’economia, sinó a un tipus
de societat: un que autoritza una economia oficialment designada a acumular
valor monetitzat per a inversors i propietaris, alhora que devora la riquesa no
associada a l’economia de tota la resta. Aquesta societat serveix aquesta
riquesa en una safata a les classes corporatives i les convida a atipar-se de
les nostres capacitats creatives i de la terra que ens nodreix, sense cap
obligació de renovar el que consumeixen o reparar el que fan malbé. Això és una
recepta que només porta problemes. Com l’uròbor que es menja la seva pròpia
cua, la societat capitalista està empesa a devorar la seva pròpia substància.
És una autèntica dinamo d’autodesestabilització que provoca crisis periòdiques
alhora que es menja constantment les bases de la nostra existència.
El capitalisme
caníbal, per tant, és el sistema al qual devem la crisi actual. Si hem de ser
sincers, és un tipus de crisi poc freqüent, en què han convergit múltiples
accessos de golafreria. El que tenim al davant, gràcies a dècades de
financerització, no és “només” una crisi de desigualtat sense frens i feines
precàries amb salaris baixos; ni tampoc “merament” de cures i reproducció
social; ni “tan sols” una crisi migratòria i de violència racialitzada. Tampoc
no és “simplement” una crisi ecològica en què un planeta que s’escalfa vomita
plagues letals, ni “només” una crisi política caracteritzada per
infraestructures buidades, militarisme a l’alça i proliferació d’homes forts.
Oh, no, és una cosa pitjor: una crisi general del conjunt de l’ordre social en
què totes aquestes calamitats convergeixen, s’exacerben mútuament i amenacen
d’empassar-se-nos sencers.
Aquest llibre
traça un mapa d’aquest enorme garbuix de disfunció i dominació. Amplia la
nostra visió del capitalisme per incloure els ingredients extraeconòmics que
formen part de la dieta del capital i uneix en un sol marc totes les
opressions, les contradiccions i els conflictes de la conjuntura actual. En
aquest marc, la injustícia estructural significa explotació de classe, per
descomptat, però també dominació de gènere i opressió racial/imperial. Totes
dues coses són subproductes d’un ordre social que subordina la reproducció
social a la producció de mercaderies i que requereix l’expropiació racialitzada
per assegurar una explotació amb beneficis. Així mateix, les contradiccions del
sistema, el fan tendir no tan sols a crisis econòmiques, sinó també a crisis de
cures, ecològiques i polítiques, totes les quals floreixen avui a esplet,
gràcies a la llarga època de fartanera corporativa coneguda per neoliberalisme.
Per acabar, tal
com jo l’entenc, el capitalisme caníbal provoca un ampli ventall i una barreja
complexa de lluites socials: no tan sols lluites de classe al punt de
producció, sinó també enfrontaments pels límits a les articulacions
constitutives del sistema. Quan la producció topa amb la reproducció social, el
sistema provoca conflictes sobre les cures, tant públiques com privades,
remunerades o no. Allà on l’explotació s’encreua amb l’expropiació, fomenta
enfrontaments al voltant de la “raça”, les migracions i els imperis. Així
mateix, quan l’acumulació xoca amb la seva base natural, el capitalisme caníbal
encén conflictes sobre terres i energia, flora i fauna, o el futur del planeta.
Finalment, quan els mercats globals i les macroempreses es troben amb els
estats nacionals i les institucions de governança transnacional, es produeixen
enfrontaments sobre la forma, el control i l’abast del poder públic. Tots
aquests aspectes del nostre tràngol actual troben un lloc en una concepció
ampliada del capitalisme que és unitària i diferenciada alhora.
Armat amb aquesta
concepció, Capitalisme caníbal planteja una pregunta
existencial urgent: “Estem venuts?”. Podem trobar alguna manera de desmantellar
el sistema social que ens està empenyent a la gola de l’aniquilació? Ens podem
unir per afrontar tot el complex de crisis que el sistema ha generat? No “tan
sols” l’escalfament global, no “només” la destrucció progressiva de la nostra
capacitat col·lectiva d’acció pública, no “merament” l’atac general contra la
nostra capacitat de tenir cura els uns dels altres i mantenir vincles socials,
no “simplement” la manera com els danys col·laterals recauen
desproporcionadament en les poblacions racialitzades, pobres i de classe
treballadora, sinó la crisi general en què estan entreteixits tots aquests
mals. Podem imaginar un projecte emancipador i contrahegemònic de transformació
ecosocial amb un abast i una visió prou amplis per coordinar les lluites de
múltiples moviments socials, partits polítics, sindicats i altres col·lectius,
un projecte que aspiri a posar fi al caníbal una vegada per sempre? En la
conjuntura actual només ens pot ajudar un projecte d’aquestes dimensions.
Una vegada hem ampliat la nostra visió del capitalisme, hem d’ampliar, també, la nostra visió del que l’hauria de substituir. Tant si en diem socialisme com alguna altra cosa, l’alternativa que busquem no pot aspirar a reorganitzar tan sols l’economia del sistema. També ha de reorganitzar la relació d’aquesta amb totes aquelles formes de riquesa que canibalitza actualment.
El que hem de
reinventar, per tant, és la relació de la producció i la reproducció, del poder
privat i el públic, de la societat humana i la naturalesa no humana. Encara que
això sembli demanar molt, és la nostra millor esperança. Només si pensem a gran
escala ens podem dotar d’una mínima oportunitat de vèncer l’impuls imparable
del capitalisme caníbal que se’ns vol empassar sencers.
https://www.elcritic.cat/opinio/nancy-fraser/capitalisme-canibal-estem-venuts-169679
No hay comentarios:
Publicar un comentario