GENERAR UNS MODELS DE VIDA AMB SENTIT I AUTOCURA
Irati Mogollón (*) "Arquitecturas del cuidado" |
A vegades
associem la jubilació amb entrar en un període de descans en el qual podem
dedicar-nos a les nostres aficions, a la vida social, a fer viatges… Realment
és així o hi ha una cara B?
Quan passem de la vida laboral a la «vida de joia» una de les primeres dificultats és, precisament, la transició. I no és tant per abandonar la vida professional, sinó per l’organització de la vida. Ens quedem sense horaris significatius que construeixen el nostre dia a dia i, quan falten aquests agafadors, pot anar-se perdent el sentit de la vida.
Aquest tipus de qüestions són desencadenants de sentiments de soledat perquè no es tracta de “amb quanta gent interacciones”, sinó del significat que tenen per a tu aquestes interaccions i relacions. Quan et falten aquests ancoratges (a quina hora em llevo?, què faig?) es perd una mica de sentit. A l’inici, el primer o segon any, sembla com que ets de vacances, però això passa. Després ve el buit, i treballar aquest buit des d’una consciència és el més complicat.
Quines
diferències hi ha entre la vellesa d’homes i dones?
Això té molt de
com jo em relaciono amb el món. Segons la investigació Bakardadeak (Solituds,
de Matia Institut) hi ha dos perfils, l’autònom i l’heterònom. L’heterònom és
un tipus de persona que es bolca en les relacions en el seu dia a dia. Sovint
tenen una construcció de la vida de “a mi em volen pel que jo faig, per l’útil
que puc arribar a ser per a la gent”. Pot estar bolcat en la família, però
alerta, també en la feina.
Per la seva
banda, l’autònom és una persona que no necessita estar envoltada de gent per
sentir-se bé i a gust amb una mateixa. Aquest tipus de persones té un món
interior més ric, gairebé sempre són gent que ha decidit o ha acabat vivint
sola. Aquest perfil té més adaptabilitat i resiliència per fer-se gran, perquè
té un món interior al voltant del qual organitza la seva vida.
Gairebé sempre, i
aquí hi ha una relació amb el patriarcat, el perfil heterònom sol coincidir
molt més amb el sexe/gènere femení. La mare, la dona, la sacrificada, etc. que
es bolca en els altres. I gairebé sempre, el perfil autònom correspon a un rol
més masculí.
La vellesa és una època de major convivència amb la malaltia?
Sí, però alhora,
a l’envellir, prens més consciència de la teva pròpia materialitat i de la teva
intersubjectivitat. Què volem dir amb això? Que, en la vellesa, el cos es posa
a sobre de la taula i l’èxit, l’autonomia, l’autosuficiència i aquest tipus de
creences de la nostra societat occidental, tot d’una comencen a trontollar i
convius més amb les teves limitacions físiques. Encara que això no ha de ser
viscut necessàriament de manera negativa.
Quines
malalties són típiques de la vellesa? Es poden prevenir o retardar la seva
aparició?
Demència,
Alzheimer i malalties cardiovasculars són les més importants. O la
fibromiàlgia, que és molt freqüent en les dones. Sí que es poden prevenir i el
paradigma de l’envelliment actiu té una vessant saludable, és clar, però no
oblidem la seva vessant cap a l’autocura: moltes de les malalties tenen a veure
amb el tabú d’admetre això que t’està passant. La gent sol tenir diferents
estratègies: «fuig, que no em fa mal», o «no, jo segueixo sent autònoma». I la
por absoluta.
No ens volem
fer grans.
Tenim molts
tabús. La demència, per exemple, té molts colors i es pot tractar de moltes
maneres, detectar-la de forma precoç… Però, en general, l’únic que es fa és
negar-la fins que arriba el moment que explota i llavors ja és un drama.
A l’extrem
oposat, en els habitatges col·laboratius vaig conèixer gent a qui li havien
extirpat un mugró per càncer de mama i la mateixa tarda de l’operació estava
sopant, es prenia un vi i parlava de la morfina, que encara tenia súper alta, i
la gent deia: «ai, m’encanta la morfina, la trobo a faltar de quan em va donar
el segon ictus»… és una relació més sana amb la malaltia. En la nostra societat
no es parla d’això.
I, què hi ha
de la soledat? No és una malaltia, però fa mal. És tan freqüent com sembla?
Sí, però la
soledat és freqüent en totes les edats, és un fet intrínsec a nosaltres
mateixes. I, de fet, tenim un problema terminològic amb la soledat. S’ha posat
de moda parlar de «soledat no desitjada» però des de la ciència no es pren
aquesta perspectiva, perquè tu pots triar viure sola, desitjar soledat, i
després sentir solitud. Així que deixem de banda el desig, que ens despista,
per entendre la soledat.
La solitud és,
sobretot, dues coses: falta d’un propòsit amb sentit a la vida (vida amb
sentit) i una sensació de manca d’identitat, com sentir que res del que facis
importa. Aquesta solitud tendeix a créixer a mesura que ens fem grans perquè
les solituds tenen molt a veure amb el dol, amb la pèrdua i amb la falta
d’organització de la vida.
Conceptes que
ja esmentaves en el trànsit a la “vida de joia”.
Exacte. El
problema és quan s’aprofundeix i es cronifica. Quan hi ha més factors que
incideixen sobre la creació d’aquest sentiment de soledat? Quan hi ha moltes
pèrdues a la vegada («m’estic quedant sol, cada vegada es moren més amics»), o
quan hi ha una pèrdua espacial, és a dir, el teu entorn físic ha canviat («tot
això abans era camp») i sents que el món canvia i la teva pertinença trontolla:
“jo què hi faig, aquí?”.
Hi ha un munt de
factors que generen solituds. El problema és que la solitud és un tabú que
sempre va amb un prejudici. I el judici de valor és el següent: «doncs si no té
família i amics i se sent sol, alguna cosa haurà fet».
Una
possibilitat de la vellesa és la participació en associacions, moviments
socials o polítics. Les nostres persones grans són activistes o més aviat
vividores?
Està havent-hi
una transició. Els baby boomers espanyols estan ara envellint
i, apart de ser un bloc de població enorme, sí que són una generació molt
activista i compromesa. Més del 70% del voluntariat són persones grans.
Aquestes generacions estan participant en la vida social i política, estan
obrint marcs i espais de treball de persones grans, com els Consells de Gent
Gran o les Ciutats i pobles amigables amb la gent gran.
Quin és el repte?
Treballar problemàtiques que siguin les pròpies de la gent gran, d’allò que els
està succeint en termes d’apoderament. Molt pocs miren de veritat el que els
passa a ells. No hi ha un debat polític per parlar de solituds, de cures, de
posar límits als néts o de sexualitat.
A nivell
d’habitatge. On viuen les nostres persones grans? Amb els seus fills, com
abans? Amb les seves parelles? Soles?
Gairebé totes
viuen soles en els seus habitatges. I dic “totes”, perquè envellir a partir
dels 70 o 75 anys és femení, té cos de dona, simplement perquè duren més, hi ha
més vídues que vidus. I encara no es veu això dels divorciats que encara són
només un 7-8% entre la gent gran. Gairebé tots viuen en parella -si encara
viuen tots dos- en zones urbanes i, si són rurals, són ja molt grans, 78-80
anys i més.
És a dir, la
majoria viu en parella i, a mesura que són més grans, hi ha més dones soles i
són vídues.
Si, exacte, i
això ha canviat en 30 anys una barbaritat. Abans, el perfil era “visc amb els
meus fills o filles” i ara, tots viuen sols. Per això, gairebé totes les
polítiques públiques s’estan centrant en això, en treballar el tema d’envellir
a l’habitatge i aquesta mena de qüestions.
Reprenent
malalties i qualitat de vida, i considerant l’aparició de la soledat, hi ha la
necessitat de cures. Una paraula que ha sortit a l’arena política en els últims
anys amb prou força. Quin tipus de cures necessiten les persones grans?
Tothom necessita
les mateixes atencions, però amb diferent intensitat al llarg de la vida. El
problema és que, gairebé sempre, reduïm les cures a dues categories: puntuals i
intensives. Per exemple: tinc un refredat, porta’m una sopa (puntual) o tinc
una malaltia crònica (intensiu). En el nostre llibre Arquitecturas del
cuidado hem proposat una escala de cures específica que ens ajuda a
sortir de la consideració que de vegades es dóna de «cures és tot», perquè això
és immens.
Així que parlem,
en primer lloc, de copresència, que significa estar envoltat de
gent. Això seria un primer espai de cures que ens mostra com, per exemple, les
zones rurals tenen una mica de trampa. Et sents genial enmig de la natura, però
d’altra banda et falta el murmuri social. Busquem la copresència (posar
la ràdio a casa, o baixar a un bar sola a prendre alguna cosa) constantment
perquè som animals socials.
Després hi hauria
el reconeixement social, que pot ser estar a la cua d’un
supermercat i parlar amb la caixera, és a dir, sentir que algú t’escolta. És
com quan vas a el metge sense cap malaltia, però hi vas a parlar. També
s’observa en les assemblees, això es va veure en el 15-M, que la gent hi anava
també perquè necessitava ser escoltada. En resum, necessitem espais on ens
sentim escoltats i reconeguts.
Després hi ha un
tercer nivell de les cures que és més complicat, que és el de l’organització
social de la vida. Hi ha una part de les cures que és: organitzo tot el que hi
ha al meu voltant perquè se sostingui. L’agenda amb potes, que té totes les
extraescolars de la gent, tots els aniversaris, que sap que ha d’arribar a
final de mes i ha de comprar les sabates a noséqui. El problema
d’aquests rols és que es porten en la intimitat, es resolen de manera molt
feminitzada. No es noten, gairebé mai surten a l’espai públic, solen ser només
un run-run que succeeix al cap de les dones.
Des de l’any
2006 hi ha una llei de dependència que intenta ajudar persones que no poden
manegar-se soles i necessiten ajuda, qüestió molt més habitual entre la gent
gran. Quin impacte ha tingut aquesta institucionalització de les cures?
Hi ha una qüestió
fonamental sobre aquest tema i és que la cura no la pots homogeneïtzar. Tothom
no serà cuidat de la mateixa manera, perquè la vida és diversa. Llavors, has de
donar opcions. Hi haurà famílies o persones que vulguin que la cura sigui en
l’entorn familiar, d’altres que s’estimin més un professional… hi ha molts matisos.
Has de generar una llei prou plàstica com perquè les persones puguin aportar i
decidir.
Què passa amb la
llei de dependència? Que és un parany. L’estat et fa un xec en funció del grau
de dependència i, a partir d’aquí, tu decideixes què vols. O te’l quedes tu i
tu cuides o contractes algú que en tingui cura.
Però aquí
estàs ficant moltes coses sota la catifa, no? Treball encobert, drets laborals…
És un pochocho per
dues raons. En primer lloc, perquè arriba just amb la crisi econòmica de 2007.
Què fa la gent? L’àvia es queda a casa i aquests diners, per a la família,
perquè han de menjar tres vegades al dia. Així sumen la pensió de l’àvia i la
dependència: ja arribem a tenir una mica de diners. Els criticaràs per tenir
una estratègia econòmica per arribar a final de mes? Doncs no.
Allò va ser un
«campi qui pugui».
És clar, però la
llei no va ser creada per això, sinó per dignificar la situació de persones que
no volien portar els seus familiars a residències i, a canvi, rebien una renda.
Què va passar? Que va acabar perpetuant els treballs invisibilitzats, primer de
les famílies i després, perpetuant unes condicions de vida pèssimes per a gent
gran que, sovint, són a casa davant de la tele. Un drama, perquè aquesta
persona no té estímuls ni li dóna un significat a la seva vida.
D’altra banda, hi
va haver una externalització al mercat. I, què passa aquí? Que hi ha un
altre pochocho. El salari base més baix de les cuidadores és d’uns
990 euros mensuals, però cada autonomia té les seves particularitats. Per exemple,
a Guipúscoa i Biscaia, amb convenis propis, els salaris base estan en 1.500 €
en residència. Què passa? Els serveis van ser pensats per a 10 o 15 anys de
dependències i ara la gent viu molt més i en una situació molt dura de cures
quan són residenciats. Aquest servei no estava fet per a vint anys, igual que
la jubilació no estava feta per a quaranta anys.
Quan dius
«aquest servei» et refereixes a la llei de dependència o als serveis
geriàtrics?
Tot. El sistema
d’atenció a la gent gran no estava pensat per ser així. I després cal pensar
que, des dels 70, els serveis públics de l’estat del benestar no han canviat
substancialment. S’ha reduït la plantilla, però no s’han tocat gens ni mica els
mecanismes. Hi ha una àmplia burocratització dels serveis, així que, si vols
fer un canvi de model, un canvi de filosofia, estàs venuda. A més de dinàmiques
com el malbaratament (la llum, les màscares, els medicaments…) no hi ha un
control exhaustiu o possibilitat de fer fora algú del servei públic. Què fas
amb la gent que maltracta, que té actituds edatistes? Perquè
existeix, hi ha maltractaments a les residències geriàtriques públiques o en
l’assistència domiciliària. Hi ha moltes situacions en les que el model laboral
no és l’adequat.
Hi ha dos
problemes, no? La qüestió de l’estatus laboral de les persones que treballen a
l’administració pública i la vulnerabilitat de la gent gran.
Estem en un lloc
(residència geriàtrica) que necessita un nivell d’especialització i compromís
molt alt i un model d’atenció centrada en la persona que suposa una avaluació
contínua de les treballadores, amb uns nivells d’exigència considerables. Això,
davant d’una persona funcionària, sovint inamobible i que li has de suggerir si
li ve de gust fer-ho d’una altra manera, què fas? Estàs venuda. No hi ha
mecanismes eficients de control de qualitat, res.
Quina és la
solució que han implementat alguns ajuntaments? Concessions. Què passa? Que ara
ens trobem davant del lucre i amb nous problemes al damunt de la taula. Alguns
diuen: la solució són les empreses cooperatives. Ja, però caldrà fer concursos
i la cooperativa pot ser que no el guanyi. I també hi ha el debat de si caldrà
fer-ho públic, però ¿en quines condicions? És un tema complex.
Llavors, què
fem davant les dificultats de conciliar treball i cures familiars, donades les
deficiències en la provisió de cures a la gent gran per part de l’estat i el
mercat?
Comencem pel
final del trajecte, que són les residències geriàtriques. Per a mi, la clau és
intentar que arribi el mínim de gent possible. Per això, cal generar uns models
de vida que tinguin sentit i autocura. És a dir, tornar a les relacions amb
significat, per això és important que els veïnats tinguin significat. És
important que apostem pels barris i pobles que ens envolten i que apostem per
donar-los vida.
… perquè això
genera espais de cures que fan que l’embut sigui més estret per a arribar, a la
fi, a les residències.
Justa la fusta. I
després, cal començar a parlar de l’envelliment. Tothom ha de pensar que som
subjectes que envelleixen i hem de pensar en els nostres plans de vida. Què
volem fer? On volem envellir? Quin és el meu pla de viabilitat econòmica? Com
li donem significat? Qui volem que ens netegi el cul quan siguem grans? Cal
tenir els deures fets.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
(*) Graduada en Sociologia a la Universitat del
País Basc i Màster en Estudis Feministes i de Gènere, centra la seva activitat
en l’economia feminista, la sostenibilitat de la vida i l’urbanisme feminista
des d’una mirada interdisciplinar (arquitectura, urbanisme i sociologia). És
coautora del llibre, “Arquitecturas del cuidado. Hacia un Envejecimiento
activista” que tracta sobre el futur de la vellesa i planteja un model
d’habitatge entre altres pràctiques per empoderar-se.
https://opcions.org/entrevistes/cal-generar-uns-models-de-vida-que-tinguin-sentit-i-autocura/
No hay comentarios:
Publicar un comentario