L’autor
ofereix una anàlisi molt crítica del significat del sorteig de la
Loteria i dels missatges publicitaris amb els quals es trasllada a
les consumidores. Segons
el seu punt de vista, “la loteria apropa il·lusòriament la
riquesa a la plebs; legitima la seva existència fent-la més dolça,
justa i humana; neteja mans tacades de culpa; mostra la seva
cara més amable; es presenta desitjable i accessible” i “ens fa
creure que el diner és real quan l’única cosa real és la riquesa
que els treballadors creen cada dia amb la suor del seu front”
Alguns
recordaran la sospitosa sort de José Antonio Roca, assessor de
l’àrea d’Urbanisme de l’Ajuntament de Marbella, exgerent
d’urbanisme de l’Ajuntament durant el mandat de Jesús Gil, i
principal imputat del cas Malaia. Aquest polític va guanyar en
quinze anys un total de 50 grans premis de
loteria. Eldiario.com explicava
l’any 2012 que “els investigadors a les ordres del
jutge Miguel Ángel Torres van xifrar en termes de
probabilitat les opcions de Roca. Segons les seves anàlisis, el
principal imputat en l’operació
Malaia tenia
una possibilitat entre 43 quadrilions d’haver tingut la sort en el
joc que va declarar haver tingut. Una possibilitat entre 43
quadrilions d’estar dient la veritat”. És a dir
43.000.000.000.000.000.000.000.000.
S’assenyalava
així, potser per primera vegada, la primera funció –més basta i
evident– de la loteria: era, per a les elits extractives de l’Estat
espanyol, una autopista per al blanqueig de diners. La llista és
llarga. Carlos Fabra va cobrar entre el 2000 i el 2011, 2,2
milions en premis. A més dels líders del PP, aquesta manera de fer
també va ser emprada pels narcotraficants gallecs: la
família Charlín també ha tingut una sort singular
altament improbable.
L’ús
de la Loteria per evitar impostos ha decaigut aquests últims anys
per la tributació dels premis a partir de la llei del 2013, tot i
que segueix sent una bona manera de blanquejar els diners de la
màfia, això sí, tributant. La paradoxa és que, comprant bitllets
de loteria premiats, els diners del narcotràfic poden passar a ser
legals previ pagament dels tributs corresponents.
Però la
funció simbòlica de la loteria va molt més enllà d’aquest
mecanisme, en certa manera pueril si el comparem amb altres, de més
profund calat i per això més ocults. Una part important sembla
aflorar en proposar una anàlisi semiòtica o semàntica
dels anuncis de loteria. Aquests espots, cada vegada més
desacomplexats, fan difícil creure que el significat profund que
assenyalen sigui innocent o casual. Al seu torn, aquest
desvergonyiment creixent facilita notablement la compressió de la
funció simbòlica de la loteria.
A
continuació proposarem cinc facetes de la funció simbòlica i
social de la loteria a les societats del capitalisme avançat.
Individualisme
i desolidarització
Uns dels
primers elements que apareixen de forma desacomplexada és la
promoció de l’egoisme i la falta de solidaritat. Una de les idees
que urgeix de forma recurrent en els anuncis insisteix en el fet de
ser ric en contraposició al teu veí que es queda sense premi.
Aquesta
separació del perdedor del premi en relació amb la riquesa promou
la idea d’anihilació de la solidaritat estesa. No només no cal
posar-se vermell amb la desigualtat social sinó que, davant
d’aquesta situació, podem permetre’ns l’actitud de bromista.
Per què plantejar-se el repartiment de la riquesa amb el veí no
agraciat? És una posició moral pròpia de les classes extractives i
destinada a legitimar el sentiment individualista, egoista i
insolidari que les caracteritza. En realitat, el missatge de la
loteria és el missatge que ha promogut el liberalisme des que
existeix: no hi ha salvació col·lectiva, només és possible la
salvació econòmica individual. El gir del neoliberalisme, com diem,
més fatalista i desacomplexat, també queda reflectit en la idea que
hi ha una mena de superioritat del ric sobre el pobre (també
anomenat darwinisme social) que ha de ser afirmada amb orgull. Què
dimonis importen els altres mentre jo tingui riquesa?
Aquest
missatge tracta de conjurar tota apel·lació a noves formes
d’organització social, de valors com ara el suport mutu, la
solidaritat estesa, l’autorescat entre persones que formen
part d’un mateix col·lectiu. Tracta de fer-nos descreure dels
valors socials més elementals per enfonsar-nos en el fangar de
l’individualisme, tracta d’amagar les problemàtiques socials o
polítiques, de fer-nos recórrer una senda en la qual només busquem
solucions individuals a problemes que són abans de res col·lectius.
Distreure
de la còlera legítima
La
cobdícia és el defecte capital del capitalisme. És per això que
el capitalisme treballa a consciència o inconscientment, però de
forma permanent, per amagar aquesta realitat. Potser la idea més
repetida en els anuncis de loteria és la que “qualsevol pot ser
milionari”. La qual cosa és rotundament falsa, perquè només
poden ser milionaris els fills dels milionaris. O els grans
delinqüents.
Hi ha
dues excepcions que se salven a aquesta regla: els agraciats per un
premi gros de la loteria i els que han participat d’una manera o
altra del somni americà. Per això els grans capitalistes i altres
milionaris tracten constantment de presentar aquestes excepcions com
a regla, alhora que repeteixen insistentment que la riquesa és
accessible a tothom. Si un altre món no és possible, una altra vida
sí que ho és!
Possible
sí, però tan altament improbable que repetir aquest esdeveniment de
manera contumaç s’assembla més a la propaganda que a la
publicitat. Perquè, si alguna cosa defineix la riquesa, és
precisament que no és accessible a tothom. Per norma general, en
tota societat coneguda fins a la data d’avui, els fills dels rics
seran rics i els fills dels pobres seguiran sent pobres. Si allò que
anomenem l’ascensor social, tan deteriorat durant el segle XXI,
funciona de manera acceptable, el fill d’un treballador potser
aconsegueix ser un petit burgès. Però, per norma general, els fills
dels pobres seguiran sent prole i, amb moltes més probabilitats, els
fills dels milionaris seran sempre milionaris. Perquè no importa
quina carrera estudiem: el fill d’un milionari que estudia Dret, té
la seva carrera professional i la seva nòmina estratosfèrica
assegurada; i el contrari succeeix amb el fill d’un treballador amb
estudis semblants.
A través
de la loteria, es tracta de presentar les coses com si fos una
casualitat que un sigui milionari, i com si fos una situació
fàcilment reversible. En realitat, fa anys que les teories de
l’estratificació social han demostrat que només el fill del ric
mor ric. La cultura popular ho sap bé i ho reflecteix en el seu
refranyer: “diners guanyen diners”. O Com deia el gran Francisco
de Quevedo: “Pues
al natural destierra / Y hace propio al forastero / Poderoso
caballero / Es don Dinero“.
Com
diem, la loteria juga un paper cabdal –mai millor dit: ser ric és
una qüestió de sort. Aquesta sort innocent, cega, ingènua i per
això justa, és qui fa realitat el miracle dels diners i la riquesa.
El miracle de la loteria i el seu caràcter ritual: un cop l’any
toca amb el seu dit, a l’atzar, a un ciutadà anònim ple de
gràcia. Pot ser qualsevol, una advocada d’Extremadura, un porquer
dels Pirineus, una mestra del Sud, un torturador analfabet.
L’agraciat serà mostrat durant dos dies en tots els mitjans de
comunicació: “vegin l’agraciat: el miracle de la riquesa
universal és possible”. Tots volem ser rics, tots podem ser
beneïts per la gràcia dels diners. Tan sols cal conservar la
il·lusió cada dia i conjurar, cada dia, la còlera de classe. No
heu reprovat la riquesa, hauríeu de desitjar-la. L’ambició és
bona, et fa mirar cap amunt. No maleeixis la riquesa, aprèn més
aviat a desitjar-la.
Aquest
acte ritual de legitimació de la riquesa, que recorda estranyament a
benediccions i miracles de l’Edat Mitjana, té un poder legitimador
proper al dels antics rituals de caràcter profundament social. La
mentida d’una riquesa com a condició accessible a tothom és una
manera subreptícia de conjurar l’animadversió de classes, la
còlera legítima dels que no tenen res vers als que tenen massa i
s’ho queden tot per a ells.
Legitimació
de la riquesa
La
loteria com a esdeveniment, tracta de legitimar la riquesa per fer
oblidar que aquesta mateixa riquesa és, en
se i per
se,
un crim. El crim, com dèiem, de la cobdícia, d’acaparar
l’excedent sabent que un altre ésser humà patirà per això.
Perquè la regla indefugible i amb tant d’esforç amagada del
capitalisme és que la riquesa està construïda sobre el patiment
dels altres. La riquesa d’una persona és la causa primera i
directa de la pobresa de milions de persones. Perquè la riquesa
només és possible si no es reparteix. La primera fase d’acumulació
es construeix (lògicament i temporalment) en l’explotació de
l’home per l’home. Per això, des que hi ha la riquesa,
l’opulència econòmica d’un ésser humà es va construir sobre
les cadenes d’una col·lectivitat. La riquesa és el crim. Una
veritat tan senzilla d’enunciar que no hauria de deixar-nos
indiferents.
Comprendre
la realitat profunda que hi ha darrere d’aquesta sentència
requereix, però, temps, treball i divulgació. Per aquest mateix
motiu ha de ser conjurada amb tanta cura per la casta a la qual tant
incomoda. Per a això, diverses estratègies seran utilitzades: els
mitjans de comunicació que ens repetiran insistentment que ser ric
és meravellós, el millor que ens pot passar, la panacea que tots
desitgem. La fi de tots els nostres problemes. Una riquesa que és
bona per
se.
La
loteria aconsegueix fer oblidar la part més lúgubre i estructural
de la riquesa. Ho té fàcil, la comprensió d’aquesta realitat en
la seva totalitat no és tan evident. Molt més senzill és estimular
de forma subreptícia la cobdícia dels espectadors passius mostrant
a les Barbies i els Kens en iots de luxe i festes al
paradís. Una Barbie i un Ken que podries ser tu, si
compres el número de la sort i la loteria et concedeix la seva
gràcia.
La
fal·làcia que s’amaga darrere de tota publicitat de la riquesa és
la confusió deliberada entre el que és ontològicament bo (ser ric)
i el que és moralment bo (ser generós). Aquesta confusió entre el
bo i la bondat tracta de fer oblidar que la riquesa és, per la seva
procedència i pel seu procedir, profundament immoral, i que la
moralitat, és a dir, els valors que permeten una vida en societat
basada sobre la justícia i l’equitat, són la igualtat, el
repartiment, la generositat, l’empatia i la solidaritat. Ser ric és
bo com pot ser-ho estar sa, ser fort, tenir dues cames en lloc d’una,
com pot ser-ho tenir bona vista en lloc de ser borni. Però
l’ontològicament bo no és necessàriament el moralment bo, ni pot
ser confós amb això.
Repetir
amb tanta obstinació que ser ric és bo (sense especificar que és
ontològicament bo) tracta de traslladar una categoria ontològica a
una categoria moral i legitimar així la riquesa com una cosa
moralment acceptable. Així que no hauries de sentir animadversió
cap al ric: ell és bo, només ha tingut més sort que tu.
Res
d’explotació de classe, res de crítiques a l’herència (riquesa
per dret de naixement) com a realitats injustes i qüestionables; res
de limitacions a l’acumulació de capital, res de repartiment de la
riquesa. Ser un bon noi i passejar-se en un cotxe de gamma alta només
és qüestió de sort. Quina culpa tenen ells, veritat? Per què
hauries de renegar de la gent amb sort?
Canalitzar
la paradoxa dels diners gratis
Sorprenentment,
la loteria posa de nou sobre la taula el que l’Oficina 2004 va
anunciar com la paradoxa més potent que limita amb els diners. El
“diners gratis” és una idea tan revolucionària que encara no
hem acabat d’avaluar correctament el seu potencial. Els diners
gratis és un oxímoron que, desenvolupat i assimilat per la nostra
societat cultural, hauria de curtcircuitar els sistemes simbòlics i
discursius de la societat monetària. No hi ha espai per a realitzar
aquesta tasca –que altres ja han començat amb tant d’ímpetu–
aquí i ara, però podem esbossar algunes de les seves línies
principals. El regal, com a concepte fort, és un dels petits actes
més revolucionaris que podem fer cada dia, especialment si regalem
diners. Els antropòlegs que van reflexionar sobre el Potlatch
(Bataille, Deuleze) com a mecanismes per evitar l’acumulació
de capital, van aprofundir en aquest tema o indicar direccions en què
s’ha de repensar l’acumulació capitalista.
Altres
formes de diners gratis que refloten són les de la col·lectivització
de béns, pròpia de l’associacionisme o del cooperativisme. Totes
aquestes formes de relació monetària que s’escapa de la forma
d’organització capitalista, tan profundament ancorades en la
nostra cultura i concepció econòmica, tenen la seva explicació en
les diferents interpretacions dels diners gratis com paradoxa
disruptiva del capital. La loteria s’eleva llavors com a única
forma possible dels diners gratis. Aquesta vegada, en perfecta
sintonia amb els axiomes del sistema conceptual del capitalisme
i, per tant, amb capacitat per desactivar les possibles propostes
–lingüístiques, conceptuals o pragmàtiques– dels diners
gratis. Per què aprofundir més en les contradiccions? Si et toca la
loteria… Això sí que són diners gratis!
Reforçar
la fe en l’existència dels diners
Però la
funció més important de la loteria és la de reforçar el mite que
el diner existeix. Es fa a través d’un ritual de litúrgia
calculada amb inusitada escrupolositat, en la qual s’inclouen
corifeus, cava, mitjans de comunicació i divulgació reiterada de
l’alegria, en una jornada gairebé exclusivament dedicada a aquest
esdeveniment. Ningú s’ha sorprès que es dediqui un dia (sinó
dos) completament a aquest esdeveniment econòmic?
Darrere
de tanta litúrgia hi ha una veritat tant magnífica com enigmàtica,
que va ser predicada per Miquel Fortuny, humil professor de la UB a
la fi del segle XX i inicis del XXI: els diners no existeixen. Aquest
singular i brillant professor de la filosofia de l’Edat Mitjana,
especialitzat en semiòtica medieval, sostenia que Déu era un
concepte amb un potencial únic, capaç d’organitzar tant a
escala conceptual com discursiva i organitzativa, tota
l’Edat Mitjana. Però el bon semiòtic no es guardava d’assenyalar
que ho feia precisament perquè era un concepte sense referent, que
només es construïa i definia en la seva posició relativa en el
discurs. I que aquesta creença en un signe sense referent (Déu) era
el que exigia un acte de fe. Tot acte de fe ha de ser reforçat
constantment amb rituals litúrgics i miracles reiterats, perquè
l’estructura simbòlica, discursiva i organitzativa de la societat
es mantingui i no s’enfonsi. Perquè res no canviï.
El
mateix succeeix, assenyalava el professor en el seu article Déu
Diners,
amb els diners. És un signe que organitza tot el sistema simbòlic
social i que no té referent.
I, com que no té referent, dic jo, necessita constantment renovar aquesta fe amb poderosos rituals. Com més espectacular sigui el ritual, com més impacti en el subconscient col·lectiu, més efectiva la catarsi i major serà la renovació d’aquesta fe. És sabut que els diners requereixen un acte de fe. Quan comprem una barra de pa, donem a canvi alguna cosa que no té valor, més que la fe en els diners com una cosa existent. S’han escrit moltes pàgines sobre el diner com a valor de canvi. Però poques vegades se’ns recorda que els diners no existeixen, i que només hi ha la fe en els diners.
I, com que no té referent, dic jo, necessita constantment renovar aquesta fe amb poderosos rituals. Com més espectacular sigui el ritual, com més impacti en el subconscient col·lectiu, més efectiva la catarsi i major serà la renovació d’aquesta fe. És sabut que els diners requereixen un acte de fe. Quan comprem una barra de pa, donem a canvi alguna cosa que no té valor, més que la fe en els diners com una cosa existent. S’han escrit moltes pàgines sobre el diner com a valor de canvi. Però poques vegades se’ns recorda que els diners no existeixen, i que només hi ha la fe en els diners.
La
loteria com a ritual té com a funció reforçar la nostra fe en un
signe sense referent. El premi gros fa milionaris, exactament com si
els diners existissin. Crea diners del no-res i els dóna a un
elegit, qualsevol. És un miracle (una mica com el miracle del pa i
els peixos) en el sentit antropològic de l’acte, de reforçament
de la fe, d’acte social de reafirmació de la fe: amb la seva
festivitat, amb el seu elegit, amb el seu ritual d’enunciació, amb
tots els mitjans de comunicació pendents de qui seran aquest any els
elegits i les elegides, a qui no li sembla una analogia singular?
Anàlogament al sant que amb la fe en Déu era capaç de curar un cec
o un leprós. L’important dels miracles era l’acte de renovació
de la fe… I aquest és exactament el paper actual de la loteria.
La
loteria és important perquè apropa –il·lusòriament– la
riquesa a la plebs; legitima la seva existència fent-la més dolça,
justa i humana; neteja les mans tacades de culpa; mostra la seva cara
més amable; es presenta desitjable i accessible. I sobretot, ens fa
creure que el diner és real. Quan, l’única cosa real, és la
riquesa que el treballador crea cada dia amb la suor del seu front.
Que cada dia li és robada. Tan real com que, el dia que pari de
crear riquesa, el món deixarà de girar.
Però
per a això, primer, o potser simultàniament, ha de desaparèixer la
loteria.
No hay comentarios:
Publicar un comentario